تست فلوک
گروه فنی مجموعه رایان شبکه   1396/04/03 

بعد ازکابل کشی یک شبکه کامپیوتری برای اطمینان از نحوه ی کابل کشی درست و بدون عیب و برای اطمینان از صحیح کار نمودن شبکه و قطع نبودن کابل ها باید شبکه را با وسیله ای تست نمود.تستر های زیادی در بازار وجود دارد که هرکدام با توجه به کارخانه سازنده آن اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می دهند. بهترین تستر جهان به نام تستر فلوک شناخته می شود

کمپانی فلوک از سال 1948 توسط آقایSir John Flukeتاسیس شده و تا به حال در بیش از 120 کشور ، محصولات خود را ارائه می کند.این کمپانی مدعیست که به 99% از 100% اهداف خود رسیده است.


گزینه های اختصاصی تستر فلوک:

 Certify Copper Twisted Pair Cable

کابل های مسی زوجی پس از طی کردن مراحل مختلف تست با توجه به استانداردهایTIA /ISO   گواهی استاندارد را دریافت می کنند. این تست ها توسط ابزار آلات خاص تست کابل انجام می گیرد که در نهایت با توجه به استانداردهای تدوین شدهPass / Fail  می شوند.

 

The Tools


ابزار آلات  تولید کنندگان زیادی وجود دارند که ابزارآلات تست شبکه را تولید می کنند که با توجه به کیفیت و تنوع محصولات می توان از Fluke Networks DTX Series نام برد.

 

 

Needs of Certification

پیمانکارانی که باید تاییده گواهی کابل را برای کارفرما تهیه کنند تا کارفرما مطمئن شود که شبکه آنها توانایی پشتیبانی از برنامه های خاص مثلVOIP یا10Gرادارد.

Standards

روش عملکرد تست های شبکه

بر اساس استانداردهایANSI/TIA/EIA 568-B.1 وISO/IEC 11801 مشخص می شوند که در سیستمANSI بر اساس دسته بندی های (Cat3, Cat5e,Cat6, Cat7) و در سیستمISOبر اساس کلاس های(Class C,D,E,F) نام گذاری می شوند.

عملکرد هر دسته یا کلاس


محدود می شود بهPass / Failشدن محدوده فرکانسی مربوط به آن دسته یا کلاس برای مثال در
دسته

Cat3/ Class C   که دیگر استفاده نمی شود در پهنای باند 16 مگاهرتز

درCat5e / Class D در پهنای باند 100 مگاهرتز

درCat6 / Class E در پهنای باند 250 مگاهرتز

و درCat7 / Class F در پهنای باند 600 مگاهرتز کار می کند.

 

Wiremap

باند 250 مگاهرتز و درCat6 / Class F در پهنایکاربردWiremap برای این است تا اشکالات فیزیکی را بتوانیم شناسایی کنیم

مثل : نصب صحیح سوکت ها در انتهای کابل,هرگونه اتصال کوتاه بین 2 یا چند رشته کابل, قطعی 1 یا چند رشته, چیدمان صحیح رشته ها و غیره.

Propagation Delay

مدت زمانی را که یک سیگنال از یک طرف کابل فرستاده می شود و در طرف دیگر دریافت می شود که بر اساسmilliseconds,nanosecond, picosecends سنجیده می شود را گویند.

Delay Skew

تفاوتPropagation Delay بین سریعترین و کندترین زوج راDelay Skew گویند که معمولا بین 25-30nanoseconds (nSec) برروی 100 متر کابل می باشد.

Cable Lenght

با استفاده از این پارامتر اطمینان پیدا می شود که طول کابل از استاندارد 100 متر تجاوز نکند.

Insertion Loss


اشاره کننده میزان افت سیگنال در انتهای یک خط نسبت بهInsertion Loss اولیه که برروی خط ایجاد شده که این افت توسط مقاومت الکتریکی کابل مسی ایجاد شده یا افت انرژی توسط عایق های روی کابل یا میزان امپدانس ایجاد شده توسط کانکتور ها. این پارامتر معمولا بر حسبdB با یک علامت منفی (-) مشخص می شود. میزان این مقدار با زیاد شدن طول و فرکانس کابل افزایش میابد.


Return Loss


میزان مقدار سیگنال برگشتی به سمت فرستنده می باشد. این مقدار سیگنال برگشتی توسط اختلاف امپدانس کابل یا کانکتور بوجود می آید که معمولا به علت کشیدگی بیش از حد کابل یا معیوب بودن کانکتور پدید می آید.

(Near End-Cross Talk (NEXT


میزان انتشار سیگنال یک زوج برروی سیگنال برگشتی از زوج دیگر راNEXT گویند.

(Powe Sum NEXT (PSNEXT


جمع مقدارNEXT 3زوج بر روی زوج دیگر راPSNEXT گویند.

 

(The Equal-Level Far-End Crosstalk(ELFEXT

میزانFEXT انتهای هر خط را می گویند.FEXT در عمل بسیار شبیهNEXT می باشد با این تفاوت که در انتهای کابل (در سمت گیرنده) اتفاق می افتد.

Power Sum ELFEXT


جمع مقدارFEXT 3زوج بر روی زوج دیگر راPSELFEXT گویند.

(Attenuation-to-Crosstalk ratio (ACR


تفاوت بین افت سیگنال وNEXT که برحسبdB سنجیده می شود و مشخص کننده میزان قدرت افت سیگنال نسبت بهCrosstalk انتهای خط می باشد. در حالت معمول میزانACR باید در حدود 7dB باشد تا بتوانیم یک کارآیی خوب از کابل داشته باشیم. در بعضی مواقع لازم است از کابل های(STP )ShieldedTwisted Pair  بجای (UTP )UnshieldedTwisted Pair استفاده کنیم تا میزانACRرا بالا ببریم.

(Power Sum ACR (PSACR


همانندACR می باشد با این تفاوت که ازPSNEXT برای تست استفاده می شود.

DC Loop Resistance

میزان مقاومت برروی یک زوج را که در انتهای کابل بصورتLoop درآمده باشد و معمولا تحت تاثیر امپدانس قرار می گیرد, این پارامتر معمولا تاثیر کمتری نسبت به InsertionLoos دارد اما در مواقع خاصی برای مثال هنگامی که ازPoE استفاده می کنیم نقش بسزایی را بازی می کند.
 

 

این تستر اطلاعات زیر را بصورت دقیق در اختیار ما قرار می دهد:

 

تست دقیق و کامل لایه فیزیکی شبکه شامل کابل، کیستون پریز، پچ پنل، پچ کابل

تایید اصلی یا غیراصلی بودن تجهیزات پسیو شبکه(کابل، کیستون، پچ پنل، پچ کابل)

استخراج متراژ دقیق کابل کشی‌ها

گزارش اشکالات اتصالات پچ‌پنل و کیستون

گزارش قطع بودن یا ضعیف بودن نحوه اتصال رشته‌های کابل به کیستون

گزارش وجود نویز ومحل دقیق آن در مسیر کابلکشی

گزارش وجود کشش یا خمش بیش از حد و محل دقیق آن در مسیر کابلکشی

گزارش میزان خلوص مس بکار رفته در کابل شبکه

تست مقاومت و میزان رسانایی کابل

 


نظرات کاربران
ارسال نظر
مقالات
کابل فیبر نوری OM4 چیست و تفاوت آن با OM3

کابل فیبر نوری OM4 چیست و تفاوت آن با OM3

فیبر OM4 فیبر مالتی مود 50um ساخته شده با لیزر است. فیبر OM4 یک نوع فیبر جدید نیست. تغییر این است که اکنون استانداردی است که به طور خاص در این محصول هدف قرار گرفته است. قبل از استاندارد سازی OM4، این فیبرهای پهنای باند بالا ،به عنوان OM3 فروخته می شد.
 نحوه اتصال کانکتور به فیبر نوری

نحوه اتصال کانکتور به فیبر نوری

کانکتور ها همانطور که از نامشان مشخص است، باعث اتصال یک کابل شبکه به تجهیزات شبکه می شود. این ویدئو نحوه اتصال کانکتور را به کابل فیبر نوری را آموزش می دهد.