فناوری فیبر به خانه (FTTH:Fiber-to-the-home)
گروه فنی مجموعه رایان شبکه   1396/04/26 

مقدمه


این فناوری که به صورت چشمگیری در حال گسترش است اگر از سوی مسؤلان فناوری اطلاعات کشور مورد توجه قرار گیرد و سرمایه گذاری کلانی روی آن شود می تواند مشکل اینترنت کشور را با بازده فنی و اقتصادی بالای خودش به کلی بر طرف کند.

معرفی

 

اگر شما مثل اکثر مردم واقعاً انتظار اینترنتی پر سرعت را برای داشتن فایل های پر حجم، رسانه ها، آپلود و دانلود تصاویر و ویدیوها دارید، به این فکر کرده اید که چگونه مصرف اینترنت شما در طول چند سال اخیر بالا رفته است؟

 

امروزه بیشتر فایل های پرحجم از طریق فضای سایبر در حال تبادل می باشد، و کارشناسان پیش بینی کرده اند که این شیوه تبادل به شکل چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.بر اساس یک مطالعه در ماه ژانویه 2008 توسط مؤسسه دیسکاوری پیش بینی می شود فناوری های جدید باعث شود که ترافیک اینترنت به 50 برابر میزان کنونی  در 10 سال آینده نزدیک شود.

 

تمایل به داشتن یک سرویس بهتر، یکی از دلایل اصلی است که کاربران و شرکت های اینترنتی به دنبال اتصالات پهن باند فیبر به خانه (FTTH) به عنوان یک راه حل اساسی هستند.

 

اتصالات پهن باند فیبر به خانه، یا همان اتصالات پهن باند FTTH ،معرف اتصالات کابل فیبرنوری برای اماکن به صورت اختصاصی است. این چنین سیستم ها که بر اساس نورهستند، توان انتقال انبوهی ازاطلاعات به شکل کارآمدتری از قبیل:تلفن،ویدیو،داده و غیره را در مقایسه با شیوه سنتی کابل های مسی با قیمتی تقریباً مساوی دارا می باشد. FTTH برای کارکردن به هر دو شبکه فعال(Active) ومنفعل(Passive) بستگی دارد.

 

بر اساس مجله Broadband Properties در حال حاضر خطوط پهن باند FTTH در بیش از 2 میلیون خانه در امریکا موجود می باشد،در حالی که این رقم در ژاپن 6 میلیون است و در مجموع 10 میلیون در سراسر جهان از این مزیت لذت می برند. به نظر بسیاری از افراد، ایجاد این فناوری به عنوان یک استاندارد در اتصالات، مشکل پیش بینی شده ترافیک وب را حل خواهد کرد.

مزایای سرویس های پهن باند فیبر به خانه:

 

این فناوری به سرعت رو به گسترش است چراکه برتری هایی نسبت به فناوری های کنونی دارد.مزیت اصلی FTTH یا fiber-to-the-premises FTTP: این است که امکان اتصال پرسرعت تر و ظرفیت برد بیشتری نسبت به زوج های پیچیده رسانا، خطوطDSL یا کابل کواکسیال را دارا می باشد. برای مثال یک زوج رسانای سیم مسی توانایی برد 6 تماس تلفنی را دارد ولی یک زوج فیبرمی تواند 5/2 میلیون تماس تلفنی را به صورت همزمان انتقال دهد.

 

کارشناسان در شورای FTTH می گویند اتصالات فیبر به خانه، تنها فناوری با پهنای باند کافی برای راه اندازی برنامه ریزی شده در خواست مشترکان با قیمت مناسب در دهه ی آینده است.

 

فیبر واقعاً دارای پهنای باند نامحدودی است علاوه بر اینکه فاصله دسترسی طولانی دارد، ایجاد این شبکه به عنوان یک شبکه امن و یک رسانه استاندارد زمان زیادی را سپری خواهد کرد. با وجود اینکه پهنای باند فوق العاده زیادی دارد ولی در قیمت تقریباً با فناوری های کنونی مساوی است.

 

برطبق شورای   FTTHشرکت های کابلی(cable companies) دردهه گذشته برای سیم کشی به خانه ها 84 میلیارد دلار هزینه کرده اند ولی اگر آن شرکت ها برای سیم کشی از فناوری FTTH استفاده می کردند، هزینه آن حتی به نرخ روز دلار هم کمتراز هزینه سیم کشی بصورت قدیمی تر بود.

 

بر اساس نظر کارشناسان، FTTH توانایی به دستیابی حتی استفاده مربوط به آینده اینترنت هم دارد،فناوری هایی همچون سندهای سه بعدی، HDTV و بازی های آنلاین که در آینده ای نزدیک کار روزمره افراد خانواده خواهد بود.برای رسیدن به این فناوری ها FTTH قابلیت دسترسی اینترنتی با سرعت 30 گیگابایت درثانیه را دارد که با فناوری های کنونی قابل مقایسه نیست.

 

اتصالات پهن باندFTTH جرقه ایجاد یک سرویس برای میزان انتقال داده را می زند که حتی خواب آن هم دیده نشده است. به عقیده کارشناسان شورای FTTH این نوع اتصالات پهن باند خبرخوش یک محصول و سرویس جدید را می دهد که باعث شکوفایی تجارت ها در جهان می شود.

 

همچنین اتصالات پهن باند FTTH قابلیت گردآوری سرویس های ارتباطی را برای مشترکان دارد، برای مثال یک مشترک با یک اشتراک ساده پهن باند FTTH امکاناتی همچون تلفن،ویدیو،صدا،تلویزیون و هر جریان دیجیتالی داده دیگری را دریافت خواهد کرد. با این حساب قیمت ها مناسب تر و دریافت آن ها راحت تر از سرویس های امروزی که از خطوط جداگانه استفاده می کنند خواهد بود.

 

 

 


نظرات کاربران
ارسال نظر
مقالات
کابل فیبر نوری OM4 چیست و تفاوت آن با OM3

کابل فیبر نوری OM4 چیست و تفاوت آن با OM3

فیبر OM4 فیبر مالتی مود 50um ساخته شده با لیزر است. فیبر OM4 یک نوع فیبر جدید نیست. تغییر این است که اکنون استانداردی است که به طور خاص در این محصول هدف قرار گرفته است. قبل از استاندارد سازی OM4، این فیبرهای پهنای باند بالا ،به عنوان OM3 فروخته می شد.
 نحوه اتصال کانکتور به فیبر نوری

نحوه اتصال کانکتور به فیبر نوری

کانکتور ها همانطور که از نامشان مشخص است، باعث اتصال یک کابل شبکه به تجهیزات شبکه می شود. این ویدئو نحوه اتصال کانکتور را به کابل فیبر نوری را آموزش می دهد.