کابل فیبر نوری OM4 چیست و تفاوت آن با OM3
گروه فنی مجموعه رایان شبکه   1402/08/09 

کابل فیبر OM4 چیست؟

فیبر OM4 فیبر مالتی مود 50um ساخته شده با لیزر است. فیبر OM4 یک نوع فیبر جدید نیست.
تغییر این است که اکنون استانداردی است که به طور خاص در این محصول هدف قرار گرفته است. قبل از استاندارد سازی OM4، این فیبرهای پهنای باند بالا ،به عنوان OM3 فروخته می شد.

الیاف OM3 و OM4 به عنوان فیبرهای مالتی مود بهینه سازی شده با لیزر نامیده می شوند؛ زیرا آنها به طور خاص برای عملکرد مطلوب در هنگام استفاده با هزینه های ارزان قیمت کم تر، با تکنولوژی (VCSELs) طراحی شده است.
فیبر OM4 طراحی شده است تا سرعت انتقال داده را  را با استفاده از VCSEL های 850 نانومتری برای  1 گیگابایت / ثانیه و 10 گیگابایت / ثانیه و همچنین سیستم های 40 گیگابایت / ثانیه و 100 گیگابایت / ثانیه در آینده داشته باشد.

فیبر OM4 از اترنت، فیبر کانال و برنامه های کاربردی OIF پشتیبانی می کند، به طوری که می توان تا 550 متر باسرعت  10 گیگابایت بر ثانیه در BACKBONE  ساختمان استفاده شود.
 

چرا OM4 نامیده می شود؟

الیاف چند منظوره توسط OM (“حالت نوری”) تعیین شده است که در استاندارد ISO / IEC 11801 مشخص شده است.

OM1، برای فیبر با 200/500 مگاهرتز * km پرتاب بیش از حد (OFL) پهنای باند در 850 / 1300nm ( 62.5 / 125um)


OM2 برای فیبر با 500/500 مگاهرتز * km OFL پهنای باند در 850/1300 نانومتر ( 50 / 125um)
OM3
برای فیبر 50μm با لیزر دارای پهنای باند مودم 2،000 مگاهرتز * (EMB، همچنین به عنوان پهنای باند لیزر شناخته می شود)، برای انتقال 10 گیگابایت بر ثانیه طراحی شده است.
OM4
برای فیبر 50μm با لیزر دارای 4700 مگاهرتز * km EMB پهنای باند برای 10 Gb / s، 40 Gb / s و انتقال 100 Gb / s طراحی شده است.

 

کابل فیبر نوری OM4 استاندارد

TIA / EIA مشخصات OM4 را در TIA-492AAAD در سال 2009 تأیید کرد. سند IEC که شامل استاندارد OM4 است، IEC 60793-2-10 به عنوان نوع فیبر A1a.3 است.

 

 

 

تفاوت OM3 و OM4 چیست؟(مقایسه OM3 , OM4)

OM3 و OM4 دو فیبر از نوع مالتی مود هستند که در شبکه های محلی استفاده می شود، معمولا در شبکه های  کابلی بین اتاق های مخابرات و مرکز داده و بین رک های  اصلی و سوئیچ ها استفاده می شود.
هر دو نوع فیبر در نظر گرفته شده از لیزر بهینه شده 50/125 فیبر مالتی مود  استفاده می کنند
به این معنی هر دو آنها از  هسته به قطر 50μm  میکروم و یک پوشش 125μm ، که یک پوشش ویژه ای است که مانع خارج شدن نور از هسته می شود بهره می برند. هر دو نوع فیبرها از همان اتصالات، استفاده می کنند
. OM3 کاملا با OM4 سازگار است. با شباهتهای فراوان و اغلب با ژاکت و اتصالات مشابه لباس رنگ آبی ساخته شده است،.

بنابراین، تفاوت OM3 و OM4 چیست؟

در واقع، تفاوت OM3 vs OM4 فقط در ساخت فیبر نوری کابل است. تفاوت در ساخت و ساز بدان معنی است که کابل OM4  می تواند در پهنای باند بالاتر از OM3 عمل کند.
نحوه محاسبه اتلاف کابل فیبر نوری و عوامل تاثیر گذار در ان
دلیل این چیست؟
برای ارتباط داشتن از طریق  فیبر ، نور از فرستنده VCSEL  به اندازه کافی قدرت برای رسیدن به گیرنده در انتهای دیگر را بدست میاورد. درهر دو نوع  مقادیر عملکردی وجود دارد که می توانند از انسجام نوری و پراکندگی جلوگیری کنند.

تضعیف قدرت سیگنال نور در هنگام انتقال را با (dB) نمایش می دهند .
اُفت  ناشی از خسارت در نور از طریق اجزای منفعل، مانند کابل، اتصالات کابل و اتصالات دیگری است. همانطور که در بالا اشاره شد، کانکتورها یکسان هستند بنابراین تفاوت عملکرد در OM3 v OM4 در از دست رفتن (dB)
در کابل است. فیبر OM4 باعث ایجاد اٌفت کمتری می شود. حداکثر انقباض مجاز توسط استانداردها در زیر نشان داده شده است. شما می توانید ببینید که با استفاده از OM4، تلفات کمتری در هر متر از کابل به وجود می اید .

زیان های پایین تر به این معنی است که شما می توانید لینک های طولانی تر داشته باشید یا اتصالات بیشتری در لینک داشته باشید.
حداکثر کاهش 850 نانومتر:

OM3 <3.5 dB / Km
OM4 <3.0 dB / Km

نور در حالت های مختلف در طول فیبر منتقل می شود. با توجه به اتلافات در فیبر، این حالت ها در طول زمان کمی متفاوت است. همانطور که این تفاوت را افزایش می دهد در نهایت به نقطه ای می رسیم که در آن اطلاعات منتقلی نمی تواند رمزگشایی شود. این تفاوت بین بالاترین و پایین ترین حالت ها به عنوان پراکندگی مودال شناخته می شود.

پراکندگی مودال  پهنای باند مودال را تعیین می کند که فیبر می تواند کار کند و این تفاوت بین OM3 و OM4 است.

اگر پراکندگی مودال پایین تر باشد ، پهنای باند مودال بالاتر می رود در این صورت مقدار اطلاعات بیشتری  می تواند منتقل شود. پهنای باند مودال OM3 و OM4 در زیر نشان داده شده است. پهنای باند بالایی موجود در OM4 به معنی پراکندگی مودال کمتر است و بنابراین اجازه می دهد که لینک های کابل طولانی تر شود و یا از طریق اتصالات متصل شده اجازه اتلافات بیشتر شود.

پهنای باند کابل فیبر حداقل 850 نانومتر
OM3 2000 مگاهرتز • کیلومتر
OM4 4700 مگاهرتز • کیلومتر

 OM3 یا OM4 را انتخاب کنید؟

از آنجا که ولتاژ OM4 پایین تر از فیبر OM3 است و پهنای باند مودال OM4 بالاتر از OM3 است، فاصله انتقال OM4 طولانی تر از OM3 است. جزئیات در جدول زیر نشان داده شده است. با توجه به مقیاس شبکه شما، یک کابل مناسب تر را انتخاب کنید.

 

 


نظرات کاربران
ارسال نظر
مقالات
کابل فیبر نوری OM4 چیست و تفاوت آن با OM3

کابل فیبر نوری OM4 چیست و تفاوت آن با OM3

فیبر OM4 فیبر مالتی مود 50um ساخته شده با لیزر است. فیبر OM4 یک نوع فیبر جدید نیست. تغییر این است که اکنون استانداردی است که به طور خاص در این محصول هدف قرار گرفته است. قبل از استاندارد سازی OM4، این فیبرهای پهنای باند بالا ،به عنوان OM3 فروخته می شد.
 نحوه اتصال کانکتور به فیبر نوری

نحوه اتصال کانکتور به فیبر نوری

کانکتور ها همانطور که از نامشان مشخص است، باعث اتصال یک کابل شبکه به تجهیزات شبکه می شود. این ویدئو نحوه اتصال کانکتور را به کابل فیبر نوری را آموزش می دهد.